Een Gebouw als Katalysator voor Technisch Onderwijs
In 2014 werd Mecanoo geselecteerd voor het ontwerp van een innovatief ingenieurscomplex voor de Universiteit van Manchester. Dit grootschalige project omvat vier ingenieursfaculteiten – Department of Mechanical, Aerospace and Civil Engineering, Department of Electrical and Electronic Engineering, Department of Chemical Engineering en Department of Materials – evenals twee onderzoeksinstituten binnen de faculteiten Engineering and Physical Sciences. In totaal beslaat het complex een oppervlakte van 81.000 m².
Als projectarchitect speelde ik een sleutelrol, vanaf de competitiefase tot en met het ontwerp- en bouwproces. Mijn focus lag vooral op het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe manieren om educatieve ruimtes effectiever in te zetten.
Het succes van dit universiteitscomplex ligt in het feit dat het volledig is ontworpen ten dienste van de ingenieursfaculteit en haar studenten. Deze gebouwen onderscheiden zich van de rest van de campus door hun innovatieve karakter en de manier waarop techniek zichtbaar en tastbaar aanwezig is. Het complex fungeert als een dynamische werkplaats waar studenten worden gestimuleerd om te experimenteren, te ontdekken en te leren door te doen.
Dit vooruitstrevende concept is tot stand gekomen dankzij een intensieve samenwerking met academici die een heldere visie hadden op het onderwijs van de toekomst. Hierdoor ontstond voor mij als ontwerper de kans om nieuwe ruimtelijke concepten te introduceren. Theorieruimtes en praktijkruimtes vloeien in elkaar over, wat een vernieuwende manier van lesgeven ondersteunt. De opzet van bepaalde klaslokalen verandert de traditionele rol van de docent: niet langer vóór de studenten, maar naast hen als mentor. Daarnaast biedt het complex een diversiteit aan informele studieplekken – van gefocuste werkruimtes tot samenwerkings- en sociale zones – waardoor studenten de vrijheid hebben om een leeromgeving te kiezen die het beste bij hen past.
Zelfs de gangen spelen een actieve rol in het leerproces: ze zijn niet langer slechts verbindingsroutes, maar plekken van zowel bewuste als toevallige ontmoetingen, waar kennisuitwisseling en samenwerking worden gestimuleerd.
Voor mij is dit ingenieurscomplex een inspirerend voorbeeld van hoe architectuur kan bijdragen aan innovatie in het onderwijs en de ontwikkeling van de mens.
Alle rechten van deze video berusten bij "University of Manchester". De video wordt uitsluitend gedeeld ter ondersteuning van mijn werk.